jeudi 28 janvier 2010

Baby Boomers Get Connected with Social Media - eMarketer

Burst Media reported that 47.5% of online boomer respondents had a social network profile in June 2009. In September of that year, Deloitte found 46% of boomer respondents said they maintained a social network profile—an important difference from simply creating one and forgetting about it.

Posted via web from Emmanuel Vivier Lifestream : Buzz, Digital, Viral & social media marketing expert



mardi 26 janvier 2010

Engagement on Social Networks Top Priority for Marketers - eMarketer

Senior marketers reported that social networks and applications were their biggest priority for 2010, followed closely by digital infrastructure. While social media marketing looks set to stay top of mind, a majority of respondents considered a range of digital activities at least “important,” with only games failing to inspire widespread interest.

As paid traditional media investments stagnated or decreased, paid digital spending has held steady or gone up, usually by less than 30%. But “unpaid/earned/proprietary” media spending has seen the sharpest rise, with nearly one-fifth of respondents reporting increases of more than 30%. Climbing unpaid-media spending is likely an effect of the increased emphasis on social networks, where the most effective efforts are earned, not bought.

“Digital agencies must avoid complacency at all costs and continue to focus on driving innovation as well as engaging consumers with relevant dialog in uncharted and fast-moving channels,” said Steve Wages, interim executive director of SoDA, in a statement.

Posted via web from Emmanuel Vivier Lifestream : Buzz, Digital, Viral & social media marketing expert



Core Twitter Users More Active, Engaged - eMarketer



vendredi 22 janvier 2010

What Social Followers Want - eMarketer



Flavors.me : a super great tool to create event/personal sites



Photos de la soirée Internet Manager Club



Le sexe et les stylos BIC



Johann Hari: The age of the killer robot is no longer a sci-fi fantasy - Johann Hari, Commentators - The Independent



mercredi 20 janvier 2010

I'am not delusional. I'm an entrepreneur.



Interviewé par Fluctuat.net sur le Marketing vert : la traque au greenwashing 2.0

Quel est le rapport entre un escalier de métro transformé en piano et une marque de voiture ? Pour Novactif, l’équation est des plus simples : Crowdsourcing + Street marketing + buzz = The fun theory.

Convaincus ? En français courant, ça donne que The fun theory, site qui propose depuis trois mois d'héberger "des idées drôles pour améliorer le comportement des gens", discrètement sponsorisé par Volkswagen, est une expérience de marketing viral réussie (oups, désolé!). Un gros coup pour la marque de voiture - la vidéo de l’escalier-piano a été visionnée plus de 10 millions de fois sur Internet - et un succès pour le développement durable.

Les internautes suédois, invités à poster des initiatives écolos et citoyennes en cascade sur le site, ont marché à fond. Les 25 000€ de récompense pour l'initiative la plus plébiscitée ont également du aider...

 

La réussite de The Fun Theory n'était pourtant pas évidente, tant l'internaute est devenu suspicieux face aux engagements écolos des grandes marques qui leur promettent de sauver la planète. Pire, le "greenwashing", pratique consistant à "communiquer autour du développement durable pour blanchir son image", selon la définition d'un spécialiste en webmarketing, est carrément traqué par les consommateurs éclairés de la toile.

 

Quand j’entends le mot vert, je sors mon revolver

Selon le magazine Time, en novembre 2008, la société de marketing environnemental Terrachoice avait réalisé une étude prouvant que sur 1018 publicités "vertes", un seul (!) des produits vantés respectait l’engagement écolo annoncé. Depuis, la Federal Trade Commission (FTC) a tenu des audiences pour trier le greenwashing des véritables initiatives pour l’environnement. Un site de veille citoyenne a même été créé pour dénoncer cette pratique de marketing frauduleuse. Sur greenwashingindex, les internautes sont invités à noter les publicités qui ont recours à l’environnement pour blanchir leur image, sur une échelle de greenwashing de 1 à 5. Paranoïaques les internautes ? Pas si sûr, car certaines campagnes de pub sont vertement irréalistes.

En France, le Grenelle de l'environnement est très vigilant sur cette pratique mensongère des marques, et un Observatoire indépendant de la publicité a été lancé par un collectif d'ONG écolos pour surveiller cette pratique.

 

2010, année des pollueurs décomplexés ?

Dans cette atmosphère de suspicion, les buzz marketers ont dû changer de créneau : la jouer moins écolo pour qu’on y croit tout de même un peu. Pas facile quand le sommet de Copenhague est encore dans les mémoires, que les verts s’imposent au Parlement européen. Et, surtout, que les produits bio entrent dans nos modes de consommation quotidiens (le business des produits organiques a doublé aux Etats-Unis entre 2003 et 2007, passant de 10 à 20 milliards de dollars). Un compromis a donc été trouvé par Volkswagen : au lieu du "greenwashing", l'entreprise fait du "corporate social responsability".

Résumé en langage vernaculaire par Emmanuel Vivier, chef d’entreprise de Vanksen, agence maîtresse dans le digital marketing : "il ne faut pas se leurrer, polluer n’est pas un objectif en soi pour les marques d’automobiles ; malheureusement, c’est un effet qu’on ne peut pas supprimer. A partir du moment où Volkswagen ne dit pas "on est les plus verts du monde" comme a pu le faire Renault par exemple, ils peuvent tout de même essayer de contribuer un peu au développement durable".

 

Après la droite décomplexée, place donc aux pollueurs décomplexés, ces marques qui font du développement durable à la petite semaine pour ne pas passer pour des imposteurs, mais tout de même rester dans le coup : "ce qui est intéressant dans la campagne The fun theory, c’est l’idée de profiter des petits instants de la vie, analyse Emmanuel Vivier, de savoir se laisser surprendre. Dans cette pub, on nous offre d’abord quelque chose avant de nous vendre une marque - l’escalier-piano n’a pas des logos Volkswagen partout - et "by the way" on transmet la nouvelle philosophie fun theory de Volkswagen".

 

"Etre écolo n’a jamais été aussi facile"

Sur The fun theory, on apprend que "quelque chose d’aussi simple que le 'fun' permet de faire changer le comportement des gens". L’agence de marketing DDB, à l’origine du projet, a donc trouvé un compromis intelligent entre le sentiment d’urgence écolo et le besoin de se détendre en période de crise. "Les gens s’emmerdent, ils veulent qu’on leur change les idées, qu’on leur redonne du sens. Une des valeurs issue de la crise, c’est justement de profiter des petits instants qui nous sortent du quotidien", résume Emmanuel Vivier. On peut dès lors dresser le nouveau schéma (subjectif) du marketing vert en 2010 : Crise économique + crise environnementale = pub un tantinet écolo, mais surtout rigolote.

 

Enfin, pour ceux qui veulent toujours sauver la planète en consommant, il existe encore une solution, entre les pubs démagos de Renault (voir la vidéo ci-dessous) et la campagne écolomolle de Volkswagen. Sponsorisé par Yahoo, Bing et WWF, un nouveau moteur de recherche permet aux geeks et aux cadres sup' de sauver la forêt amazonienne par de simples clics depuis leur bureau ! Ecosia, c'est son nom, assume avoir de hautes vues pour la planète mais joue aussi la carte simple et "sympa" à utiliser. Peut-être le dernier cri du marketing vert. "Etre écolo n’a jamais été aussi facile", dit la vidéo de lancement.

Oubliez l'échec du sommet de Copenhague, le marketing environnemental se charge de sauver la planète. 

Posted via web from Emmanuel Vivier Lifestream : Buzz, Digital, Viral & social media marketing expert



mardi 19 janvier 2010

Rencontrez le Pr. Muhammad Yunus (Prix Nobel de la Paix 2006), le 4 février au Grand Rex

Le Pr. Muhammad Yunus, fondateur de la Grameen Bank et Prix Nobel de la Paix 2006, sera à Paris début février. Pour la fin de sa visite, il souhaite engager des discussions actives avec des étudiants et jeunes professionnels : partager et se mettre en action sur les changements que nous voulons voir dans le monde. DAnone Communities prépare ainsi une grande soirée, le 4 février, sur le thème : « Génération Solidaire : réinventons, entreprenons ! ». Avec lui, Martin Hirsch (Haut-commissaire aux solidarités actives contre la pauvreté), Franck Riboud (Président Directeur Général du Groupe Danone) et quelques autres personnalités répondront aux questions d’une salle de près de 3000 personnes ! Cliquez ici pour vous inscrire : http://www.danonecommunities.com/fr/generationsolidaire#

Posted via web from Emmanuel Vivier Lifestream : Buzz, Digital, Viral & social media marketing expert



dimanche 17 janvier 2010

Direct Mail made in wonderland. - Best USB package ever



Facebook: 80% des 15-24 ans Francais sont inscrits!

15 millions de Français inscrits sur Facebook. 78% des inscrits ont moins de 34 ans et 50% moins de 24 ans.Une nette part des 15-24 ans se detache avec une repartition par sexe assez homogenes sur toutes les tranches d’age. 80 % des 15-24 ans sont « membres » de Facebook en France!

Posted via web from Emmanuel Vivier Lifestream : Buzz, Digital, Viral & social media marketing expert



L’histoire de google en 2min chrono « display it

Un (très) bref retour sur l’histoire de Google au cours des 11 dernières années. De Stanford à Mountain View et autour du monde, mettant en avant de nombreux produits, en commençant par BackRub (Recherche) à Google Wave, StreetView et Chrome…

Posted via web from Emmanuel Vivier Lifestream : Buzz, Digital, Viral & social media marketing expert



Star Wars + Adidas

This Stellar spot combines Adidas street style and Star Wars images, sounds and characters into a beautiful commercial. Production itself can be media when something like this is spread around. Agency Spy reports that George Lucas himself approved all the storyboards.

Posted via web from Emmanuel Vivier Lifestream : Buzz, Digital, Viral & social media marketing expert



Quelques photos de Vanksen à Paris

Merci à Richard Menneveux de http://frenchweb.fr/ pour ces photos prises dans les locaux de Vanksen à Paris...

Posted via web from Emmanuel Vivier Lifestream : Buzz, Digital, Viral & social media marketing expert



mardi 12 janvier 2010

Younger Americans Still Fueling Facebook - eMarketer

The largest gain came from males ages 18 to 25, followed by women 26 to 34. Despite the already-large base of users under 35, those groups also posted the highest rates of growth. Increases in usage among older users, which was relatively stronger earlier in 2009, had slowed.

Posted via web from Emmanuel Vivier Lifestream : Buzz, Digital, Viral & social media marketing expert



Discussion sur les tendances Web 2010

Vidéo de la discussion, autour des tendances 2010, organisée par Jeff Ruiz suit à la publication de ma note sur http://www.culture-buzz.fr/blog/Les-tendances-2010-du-marketing-2-par-Vanksen-3377.html

Posted via web from Emmanuel Vivier Lifestream : Buzz, Digital, Viral & social media marketing expert



dimanche 10 janvier 2010

Long but worth it : Google Wave Developer Preview at Google I/O 2009

Wow, ok I admit, I only had a quick look before at Google Wave... After this long (1h20 minutes) presentation I am pretty amazed at possibilities in terms of collaboration & productivity offered by this new solution....

Posted via web from Emmanuel Vivier Lifestream : Buzz, Digital, Viral & social media marketing expert



La e-réputation c'est quoi? :)



Noteboek : what an amazing stop motion video



Just discovered this grea song : Feist - Gatekeeper



Great motion design & infographics about the future of oil/water industrial use or abuse



Cité dans le Journal du Dimanche à propos de Foursquare



Data visualization & the future of cities...



Prévention routière : plutôt efficace!



Some stats about Slideshare



Audi CMO Scott Keogh about what is wrong with car advertising

A great TED presentation about being bold, romancing the product and creating emotion and engagement with the audience.

Posted via web from Emmanuel Vivier Lifestream : Buzz, Digital, Viral & social media marketing expert



jeudi 7 janvier 2010

Vanksen lance ça nouvelle campagne virale pour Disney Park (USA) : www.disneyparksgive.com

Après le carton de notre campagne de l'an passé (12M de vidéos vues en 4 mois sans achat media), Disney USA a demandé à Vanksen une nouvelle campagne de marketing viral pour promouvoir leur campagne "Give a day. Get a Disney Day". En donnant un jour à une ONG, Disney vous offre une journée dans ses parcs. Retrouvez Kermit et tout le Muppet Show dans cette nouvelle "branded experience". Voici un exemple avec notre président :) http://www.disneyparksgive.com/index.php?code=3Ryd262Bo90wwO0zK659&CMP=OTC-DPFY10Q2MuppetsGADGAD1001

Posted via web from Emmanuel Vivier Lifestream : Buzz, Digital, Viral & social media marketing expert



15 Facebook Learnings from the top 50 brands

Nice, since it shows well success is not (only) about technology

Posted via web from Emmanuel Vivier Lifestream : Buzz, Digital, Viral & social media marketing expert



Vanksen on Reuters about e-reputation

Top French firms feel heat from online satire

Lionel Laurent
PARIS
Tue Jan 5, 2010 7:45am EST

PARIS (Reuters) - The rise of video-sharing websites such as YouTube and Dailymotion is proving to be a headache for some of France's biggest companies as their image comes under fire from satirical online videos.

Technology  |  Media

The aim behind humorous video clips can vary -- some are made by film producers as publicity stunts, others simply for fun -- but the potentially global impact and unpredictable nature of the clips can make them difficult for companies to contain.

"Brands were in the mindset of having one message, one broadcast," Emmanuel Vivier, chief executive of marketing agency Vanksen, said. "Now people reply to the brands' messages, remix them, redistribute them... impacting their reputation.

"It's becoming harder and harder to tell the difference between a real advert and a fake one," he said.

French grocer Carrefour, the second-biggest retailer in the world, was last month forced to disown and condemn a fake video advert that implied its discount food range contained human remains.

The video, which first appeared on Google site YouTube in early December, depicts an angelic little girl munching reluctantly on her grandmother's bones as her parents egg her on.

"It was a concern for us," a Carrefour spokeswoman said. "It did not give a good image for the brand."

Phone network operator France Telecom also squirmed under the online spotlight after a succession of employee suicides last summer prompted multiple video parodies.

One clip posted on Dailymotion in October shows several France Telecom workers killing themselves in a variety of ways to the tune of "Don't Worry, Be Happy." It features the slogan "Souffrance Telecom" -- or "Suffering Telecom."

"There are a lot of things that go on the web that we're obviously not comfortable with," said a France Telecom spokesman. But, he said, it was generally "not very productive" to respond directly unless the law was being broken.

Another regular target has been French bank Societe Generale , which provided rich comic fodder online during the financial crisis of 2008 and 2009. Its "coup de pouce" -- or "helping hand" -- ad campaign featuring a giant thumb helping out was remade several times to poke fun at the bank.

GROWING PRESSURE

Some blue-chips have used online video and multi-media marketing campaigns to their advantage, such as ArcelorMittal, with its online TV channel, and Danone, whose multi-media ad for Evian features babies on roller skates.

But most leading companies in France are still playing catch-up and only responding to negative items rather than using online video to create their own content, marketing experts said.

The pressure will likely increase as mobile phones such as the Apple iPhone 3GS and social networks like Twitter put more online video on the Internet.

The problem for big companies is partly one of stretched resources and also of old-fashioned approaches to marketing, said Andrew Girdwood, head of strategy at British consultancy BigMouthMedia.

"The bigger you are, the harder it gets," Girdwood said.

Conversely, smaller companies were better placed to create content and gain publicity via video-sharing sites, according to Girdwood, as they were less likely to have a legacy marketing strategy and would profit more from online exposure.

Blogs could also help companies by creating an open and transparent discussion forum to ease consumer frustrations and create a personal connection, said Vivier, of marketing agency Vanksen.

"If you don't capture the (online) territory, you leave it entirely open to others," he said, adding that companies were more likely to suffer from criticism if they failed to build an online presence.

"It's like karma," he said.

(Editing by Sharon Lindores)

After reading this article, people also read:

 
Add a Comment

Posted via web from Emmanuel Vivier Lifestream : Buzz, Digital, Viral & social media marketing expert



mardi 5 janvier 2010

Cinnamon Chasers - Luv Deluxe (Really nice Music Video)

via john

Posted via web from Emmanuel Vivier Lifestream : Buzz, Digital, Viral & social media marketing expert



LES TENDANCES 2010 DU MARKETING 2.0 PAR VANKSEN

Après une année 2009 mouvementée avec la crise, le succès de Twitter et Facebook, la remise en cause de nombreux modèles économiques,… il était temps de se poser quelques minutes et de réfléchir aux grandes tendances 2010. Réseaux sociaux, UGC, mobile, monitoring, blogs, influence... retrouvez sur le blog de l'agence Vanksen, un petit « Zeitgeist » basé sur mes lectures, mes pérégrinations entre les bureaux de l’agence (à Paris, Luxembourg, NY, Genève), les actions que nous avons menées pour les grandes marques qui nous font confiance et les échanges lors des 70 conférences et séminaires auxquels nous avons participé à travers le monde : lire l'article.

Posted via web from Emmanuel Vivier Lifestream : Buzz, Digital, Viral & social media marketing expert



Comment les pros de l'info tentent un hold up sur l'internet - novövision

Un très bon article, riche, fouillé, et affuté... sur la concurrence entre les blogs et la presse à l'occasion des subventions publiques à la presse en ligne... A lire!

Posted via web from Emmanuel Vivier Lifestream : Buzz, Digital, Viral & social media marketing expert